Практиката на Йога
Когато бъдат отстранени качествата (татви),
тогава се появява моята татва.

Глава 3. Практика

3.1. В сърцето има святкащ лотос с 12 листчета, на тях има
12 букви: ка, кха, га, гха, на, ча, чха, джа, джха, н,
т, тха. Тук обитава Прана, украсена с разни желания,
съпровождана от минали деяния (карма), която няма начало
и е съединена с Ахамакара (самосъзнание).
3.2. Всички видоизменения на Прана тук не могат да бъдат
описани.
3.3-3.5. Прана, Апана, Самана, Удана, Вяна, Нага, Курма,
Крикара, Девадатта, Джнананджана са десетте основни вида
Прана.
3.6. От тях първите пет са главни, а Прана и Апана - висши.
3.7. Прана се намира в сърцето, Апана - в областта на ануса,
Самана - около пъпа, Удана - в гърлото, Вяна се движи по
цялото тяло.
3.8. Останалите пет изпълняват функции: оригване, глад,
жажда, прозяване, хълцане.
3.9. Този, който знае микрокосмоса на тялото, той бивайки
свободен от грехове, ще достигне висша степен на Гуру.
3.10. Успеха в Йога се добива с неотслабваща практика.
3.11 Само знанието, съобщено от устата на Гуру е могъщо и
полезно. В някои случаи знанието е безплодно, слабо и може
да повреди здравето.
3.12. Този, който приема винаги Гуру, той достига плодовете
на знанието.
3.13. Гуру е баща и майка. Бог. Нему трябва да се служи
с дела, думи и мисли.
3.14. Почитащият Гуру ще достигне всевъзможни блага.
3.15. Гуру е достоен за всячески почитание Адхикара.
3.16. Вяра, самоконтрол и упорита практика - това е залога
за успех.
3.17 Този, който се предава на чувствени удоволствия, няма
вяра, не почита своя Гуру, присъства на безредни сборища,
и е твърдо убеден в речите си - той никога няма
да достигне успех.
3.18. Шест условия са нужни за успех: вяра, постоянство,
почит към Гуру, дух на общо единство, сдържане на чувствата,
умерено хранене.
3.19. Трябва да се практикува в по начин и място, указани
от Гуру
3.20 Нека йогина се отправи към добро, уединено и приятно
място, да направи постелка от трева Куша, да приеме там
Падмасана и да започне да практикува Пранаяма.
3.22. Дишай сменяйки лявата и дясната ноздра, задържайки
въздуха колкото може по-дълго.
3.23. Дишай бавно и спокойно.
3.24. Прави Кумбхака (задържане) по 20 пъти.
3.25. Това трябва да се упражнява четири пъти в
денонощието: при изгрев, на обед, при залез, в полунощ.
3.26 След три месеца ежедневни занимания Надите ще бъдат
напълно очистени.
3.27. Тогава йогина ще се освободи от своите недостатъци
ще може да пристъпи към първия стадий на практиката Йога,
наречена Арамбха.
3.28. Следващите признаци характеризират тези, у които
надите са очистени
3.29. Тялото им става хармонично развито, с приятна миризма,
прекрасно изглежда и привлича любов. Има четири стадия на
Пранаяма: Начален: Арамбха авсатха, Стадий на съединение с
висшето Аз: Гхата авастха. Стадий на знанието: Паричая
авастха. Ето първия стадий на Пранаяма, Арамбха авастха
3.30. Разрушава всички грехове и скърби.
3.31. Йогина придобива следващите качества: апетит,
благожелателност към всичко, красота, смелост, ентусиазъм
и сила.
3.32. Сега ще ти разкажа за великите препятствия в Йога.
Избавяйки се от тях, йогина лесно пресича океана на
световната скръб.
Неща, от които трябва да се отречем
3.33. Йогина трябва да остави следното: кисела храна,
тръпчива, лютива, горчива, сол, пържено в масло,
лакомия, ослабителна, къпане преди изгрев, взиране
в огън, постене, празни разговори, общуване с жени, мисли
за друго освен за освобождение, лъжа, двойнственост,
гордост, жестоко отношение, враждебност, присвояване на
чуждо.
3.34. Сега ще ти разкажа за средствата, с които ти бързо ще
достигнеш до успеха в Йога. Ако ги държиш в тайна, успеха ще
дойде несъмнено.
3.35. Великия йогин трябва да спазва следните предписания:
да използва чисто масло, мляко, сладки, камфор, да използва
добри думи, да има уединено място, да слуша думи за
истината, да изпълнява домашните си задължения без да се
привързва към тях, да възпява името на Вишну, да слуша
музика възвисяваща духа, да бъде търпелив, постоянен, да
прощава, строг към себе си, да изпълнява очистващи
процедури, да бъде умерен и да служи на Гуру.
3.36. Когато Прана върви през Пингала, (денем) йогина
трябва да приема храна Когато Прана върви през Ида (нощем)
Йогина трябва да спи.
3.37. Пранаяма не бива да се прави след ядене, нито на
гладно. Преди занимание трябва да се приеме малко мляко
и масло.
3.38. Който се утвърди добре в своята практика, няма
нужда от тези ограничения. Нека Садхака (практикуващия)
да яде малко храна веднъж и да практикува Пранаяма всеки
ден. в определено време.
3.39. Когато йогина може по своя воля да задържа въздуха
колкото желае и да спре дишането за толкова, колкото иска,
той ще постигне успех в кумбхака. Има ли нещо
неподвластно след успеха в кумбхака?

Първа степен
3.40. Когато на първия стадий от Пранаяма тялото се изпотява,
потта трябва да бъде изтрита, иначе тялото губи сила.
Втора и трета степен
3.41. На втория стадий тялото трепери, а на третия - подскача
като жаба. Накрая се издига във въздуха.

Вайю-сиддхи
3.42. Когато йогина седящ в падмасана може да се вдига във
въздуха - той е придобил вайю-сидхи, което разрушава тъмата
на света.
3.43. Но докато не е достигнал това, нека се придържа към
всички правила и ограничения, изложени по-горе. Намаляване
на на изпражнения и продължителност на съня показват
неговото усъвършенстване в Пранаяма.
3.44. Той ще се избави от скръбта, от болести, от лош мирис
на пот, слюнка и глисти.
3.45. Когато слюнка, газове и жлъч вече не се увеличават,
тогава може да не се придържате към строгите предписания за
храна и почивка.
3.46. И твърде голямо количество храна и твърде малко и
пълното отсъствие няма да навредят. Йогина придобива
Бхучари-сидхи: ще се движи като жаба, скачаща по земята
когато тя изплашено бяга от плакане с ръце.
3.47. Наистина е трудно да се занимаваш с Йога, но нека
йогина рискува, даже ако живота му се държи на косъм.
3.48. Седейки в уединено място, отричайки се от мисли и
чувства, беззвучно повтаряйки Пранава (ом), той ще разруши
всички препятствия.
3.49. С Пранаяма той ще се освободи от цялата карма,
минала и настояща.
3.50-51. С помощта на практиката Пранаяма, той ще се
освободи от последствията както на добри, така и на
лоши постъпки, натрупали се за миналите му животи.
3.52. Пресичайки океана на добродетели и пороци, той
свободно ще се движи през трите свята.
3.53. Той трябва да практикува задържане на дишането за
три гхари (1.5 часа). С това той ще достигна Сиддхи.
3.54. Вакя - сиддхи е дар на пророчесто, Камачари -
способност да се премества в друга област на
пространството, Дурадриштхи е ясновидство, Пракайяправесана-
способност да влиза в друго тяло, да превръща неблагородни
метали в злато, да става невидим и да се движи по въздуха.

Гхата авастха
3.55. Когато с помощта на Пранаяма йогина достигне до
състояние Гхата, тогава няма нищо във вселената, което
той не би могъл да извърши.
3.56. Гхата е такова състояние, в което Прана и Апана,
Нада и Винду, Дживатма и Праматма се съединяват.
3.57. Когато йогина придобие способност да задържа
дишането три часа, тогава ще достигне чудесното състояние
Пратияхара.
3.58. Той ще може да съзерцава и изучава всякакви обекти,
но при това ще остава чист и невъзмутим. Когато природата
на действие на различните чувства е известна, те могат да
бъдат управлявани.
3.59 Когато йогина се научи да изпълнява кумбхака
(задържане) в течение на осем дни, той може да бъде
пограбан и ще остане невредим.
3.60. След това йогина ще достигне Паричайя-авастха, когато
Прана напуска Ида и Пингала, и става неподвижна и непоколебима
в Сушумна. Тогава йогина влиза в състояние Паричайя.
3.61 Когато в практиката Йога той достигна силата на
действието (Крийя-шакти) и премине през чакрите, достигайки
истинско състояние Паричайя, тогава той вижда тройния ефект
на Карма.
3.62. Тогава нека той разруши всички карми с помощта на ом,
тогава нека извърши Кайя-вюха (мистичен процес на
организация) за да страда и се наслаждава в едно тяло без
прераждане.
3.63. Тогава нека йогина практикува петчасова Дхарана
(концентрация) на Вишну, с която се постига контрол над
петте елемента. Тогава те не могат да му навредят и той
трябва да изпълни осем кумбхака във всяка чакра.
3.64. Нека йогина практикува тази Дхарана така: пет
гхатика (гхатик е колкото данда, 24 минути); в муладхара,
в Свадхистхана, в Манипура, в Анахата, във Вишуддха, в Аджна.
3.65. Мъдрия йогин, който постоянно пракрикува тази дхарана,
не умира в течение на сто цикъла на великия Брахма.
Нишапатти
3.66. Постоянно упражнявайки се йогина ще достигне Нишапатти
авсатхи (състояние на съвършенство). Йогин, изгорил всички
семена на кармата съществуващи изначално, пие водата на
безсмъртието.
3.67. Когато Дживан-мукта (освобеденият приживе) достигне
съвършено Самадхи и може да го предизвика по желание, тогава
нека йогина съедини Четана (съзнанието) с въздуха (Прана)
и заедно със силата Крийя-шакти овладее шестте чакри
ги разтвори в сила, която е Джнана-шакти, сила на знанието.
3.68. Знаещ Вайю-садхана той вижда всички страдания и
удоволствия на този свят.
3.69. Когато опитния йогин, с език в корен на небцето може
да пие прана-вайю, тогава идва пълно разтваряне на всички
йоги и тогава той не се нуждае повече даже от Йога.
3.70. Когато опитния йогин, знаещ действието на Прана и
Апана може да пие студен въздух през уста като човка на
врана, той има право на освобождение.
3.71. Тогава мъдрия йогин, който пие всяка сутрин нектар
от въздуха съответно на своите правила, разрушава умора,
старост и болест.
3.72. Когато йогина, обърнал език нагоре може да пие нектар
течащ от луната разположена в междувеждието, то след месец
той ще победи смъртта.
3.73. Когато, затворил с език гърлото и съзерцавайки
Кундалини той пие нектар от луната, то преди да минат шест
месеца, той става мъдрец.
3.74. Когато сутрин и вечер той пие въздух през устата си
във форма на човка на врана, съзерцвайки при това богинята
Кундалини, той ще се излекува.
3.75. Тогава неговите болести се разрушават и той придобива
сили на ясновидство и яснослушане.
3.76. Когато здраво стиска зъби и вдига език нагоре, и пие
нектар много бавно, той за най-кратко време побеждава
смъртта.
3.77. Този, който ежедневно прави това упражнение в течение
на шест месеца, се освобождава от всички грехове и болести.
3.78. За една година той ще стана подобен на Бхайрава
(Шива) и ще придобие сила да победи всички елементи.
3.79. Ако йогина може да остане половин секунда с език
обърнат назад, той се освобождава от болести, старост и
смърт.
3.80. Никога няма да умре този, който е съвединен с Прана
и се занимава със съзерцание, обърнал език.
3.81. Той става подобен на Камадева (прекрасния бог на любовта),
той не чувства повече ни глад, ни жажда, нито нужда от сън.
3.82. Той става съвсем безразличен към света.
Препятствия за него няма и той може да се пренесе където
му е угодно.
3.83. Той се освобождава от прераждане и от влиянието на
добродетелите и порока, наслаждавайки се на вечнотото благо
на Асана.
3.84. От 84 Асани аз ще спомена Сиддхасана, Падмасана, Уграсана
и Свастикаса.
Сидхасана
3.85. Старателно притискайки с пета междината, Йогина трябва да
сложи другата пета над лингама (половия орган), фиксирайки поглед
между веждите. Чувствата са спокойни, тялото съвсем право.
3.86. Тази поза е начин бързо да се достигне съвършенство в йога
3.87. Благодатение на тази поза, йогина напуска света и достига
висока цел. В целия свят няма по-тайна поза от тази. Чрез
съзерцанието извършвано в тази поза йогина се освобождава от
греховете.
Падмасана
3.88 Ръцете скръстени, краката положени на бедрата, погледа на
върха на носа, езика притиснат към зъбните корени. Брадичката
повдигната, гърдите отворени. Бавно вдишвайки въздух, напълват
се гърдите и бавно се издишва с непрекъснат поток.
3.89. Не всеки, а само мъдрия успява в това.
3.90. Той уравновесява своите жизнани сили, които сега
хармонично текат през цялото му тяло.
3.91. Пранаяма в Падмасана привежда Йогина, познаващ действието
на Прана към освобождение.
Уграсана
3.92. С протегнати крака, държейки ги заедно, вземи главата в
ръце и я положи на коленете.
3.93. Който пректикува това, достига всички Сиддхи. Тази асана
прогонва скръбта и дава достижение на Вайю-сиддхи.
Пази това в тайна и не казвай никому.
Свастикасана
3.94. Помести стъпалата на бедрата, седи право и свободно.
Това се нарича Свастикаасана.
3.95. Мъдрият Йогин практикува това за регулиране на дишането
и за достигане на Вайю-сиддхи
3.96. Това се нарича още Сукхасана

-- край на глава 3 --